;
;
;
;
;
;
;
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:12
فهرست مطالب:
مقدمه: ۳
تعریف موضوع: ۳
بیان مسأله: ۴
فرضیات: ۵
مروری بر MRP در هپکو. ۵
برنامه تفصیلی تولید. ۶
لیست مواد (BOM) 7
فرایند برنامهریزی. ۷
تعیین میزان سفارش ساخت یا خرید. ۸
اهم نارساییها و مشکلات در شرکت هپکو: ۸
۱۸- عدم وجود یک سیستم یکپارچه اطلاعات کامپیوتری در شرکت ITC.. 10
خصوصیات تولید ناب و فرز: ۱۱
- استفاده از روباتها: ۱2
مقدمه:
در دنیایی زندگی میکنیم که روز به روز ازبعاد مختلف در حال تغییر و تحول و پیشرفت است، میتوان گفت که کشورهایی که به پیشرفتهایی نایل آمدهاند مدیون برنامهریزی درست میباشند، چون با برنامهریزی صحیح است که میتوان به بهرهوری دست یافت.
هم از برنامهریزی صحبت میکنند، در حالیکه نکات مثبت استفاده از یک سیستم مدون و جامه برنامهریزی بر کسی پوشیده نیست، لیکن با کاوش در متن ادبیات مدیریت ایران امروز این نکته مشخص میگردد که علیرغم تمامی تأکیدات مکرر مدیران رده بالا و پایین جامعه و سازمانها روش علمی استفاده از برنامهریزی در دسترس نمیباشد. اصولاً برنامهریزی به صورت عینی و مملوس برای بسیاری از افراد شناخته شده نیست و فقط تصویری ذهنی از آن وجود دارد.
برخورد علمی و سیستماتیک با مسأله برنامهریزی در زمینه پیادهکردن یک برنامه یا پروژه سازمان داده شده و یا بازنگری برنامه موجود میتواند باعث صرفهجویی میلیونها و حتی میلیاردها تومان شود. از طرفی امروزه بحث پیوستن به سازمان تجارت جهانی مطرح میباشد و کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی نییستند به مرور زمان و ظرف مدت 5 سال آینده از چرخه تجارت بینالمللی حذف میشوند.
شرط عضویت در سازمان تجارت جهانی سوبسید از اقتصاد داخلی میباشد. در وجهی کلانتر عضویت در سازمان تجارت جهانی سبب حاکمیت اقتصاد بازار در عرضه اقتصاد خواهد شد. با این اوصاف جای تأمل است که آیا شرکتهای ایرانی از جمله شرکت هپکو میتواند در مقابل شرکتهای خارجی مثل ولوو و لیبهر رقابت کند و محصول خود را در سطح جهانی عرضه کند. بنابراین یک عزم ملی لازم است تا بتوان روز به روز بر کیفیت محصولاتمان بیافزاییم و راه را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باز کنیم.
تعریف موضوع:
موضوع این تحقیق در رابطه با بررسی عوامل عدم تحقق برنامه تولید در شرکت هپکو و راههای بهبود آن میباشد.
برنامه تولید که پس از بررسیهای تقاضای فروش و نیاز جامعه از طریق واحد فروش صورت میگیرد، به واحد برنامهریزی مونتاژ ارسال میشود و پس از آن این واحد برنامه تولید در دورههای چندماهه و یکساله تدوین میکند. این وظیفه مهم به عهده برنامهریزی مونتاژ میباشد که باید تطعات و اسناد را به موقع در اختیار خطوط مونتاژ قرار دهد.
به عنوان مثال شرکت هپکو در سال 84 قرار است که انواع مختلفی از محصولات راهسازی را تولید و مونتاژ کند (جدول ضمائم) مثلاً از محصول HC100B که غلطک کمرشکن ویبره میباشد قرار است 320 دستگاه را تولید نماید. واحد برنامهریزی مونتاژ وظیفه دارد کلیه مواد و قطعات و پروسه تولیدی محصول مورد نظر را تأمین آن، آن را خریداری و به اداره دریافت و ترخیص کالا تحول نموده و اداره دریافت کالا پس از بررسیهای لازم و کنترلهای لازم توسط کنتری کیفیت، این واحد، توسط واحد متریال هندلینک قطعات را به خطوط مونتاژ ارسال میکند.
شارژ که به معنی تأمین و فرستادن مواد اولیه و قطعات و پروسههای تولید میباشد، نقش به سزایی در فرآیند تولید دارا میباشد. به این معنی که تأمین و شارژ به موقع قطعات، باعث تکمیل شدن محصولات در موقع مقرر میباشد. در حال حاضر مشکل عمده در سطح شرکت هپکو، همین مشکل عدم شارژ به موقع عطعات تشکیل دهنده مخصولات میباشد.
بیان مسأله:
با توجه به اینکه بروز تأخیر در شارژ محصولات منجر به تأثیرات منفی در روند فعالیتهای شرکت در زمان حال و آینده آن میگردد و از آنجایی که یکی از اهداف مهم شرکتها رضایت مشتریان میباشد، این مسأله نقش بسزایی در اعتبار و سهم بازار شرکت دارد.
شرکتهایی در این راستا موفق خواهند بود که با داشتن یک سیستم مدرن و کارامد بتواند به موقع تطعات را تأمین کند و بر روی خطوط تولیدی ارسال کند و محصولات تولیدی خود را به موقع تکمیل کند و به دست مشتری برساند. بنابراین موضوع تحقیق به احاظ مکانی و زمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و به عنوان یک مسأله قابل طرح است و به همین احاظ قابلیت تحقیق و بررسی دارد.
و در واقع این مطلب که: چه عللی زمینه عدم تحقق برنامه تولید محصولات شرکت هپکو را فراهم آورده است.
به عنوان یک مسأله مطرح و محور اصلی تحقیق را شامل میگردد.